Miben segíthetünk?

Kivizsgálta a MÁV a vörösváriak panaszait az esztergomi vasútvonallal kapcsolatban

Kivizsgálta a MÁV a vörösváriak panaszait az esztergomi vasútvonallal kapcsolatban
2021. január 22.
Többször jelezték a TEVÖ képviselői az elmúlt években a MÁV és a Nemzeti Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. (NIF) felé a lakosság visszajelzései alapján, hogy komoly nehézséget okoz a kiemelt állomásokon a parkolóhelyek hiánya, ezzel együtt összegyűjtötték és továbbították az utasok menetrenddel kapcsolatos panaszait, észrevételeit.

Utóbbi megkeresést tavaly márciusban küldték el a vasúttársaságnak, amelyre 2020. decemberében érkezett válasz. A MÁV akkor tudatta: kivizsgálták a leírtakat, és azt állapították meg, hogy a kifogásolt menetrendi struktúra valójában jelentős utasrétegnek kedvezett és kedvez jelenleg is. Ennek fényében tehát a menetrend marad, ugyanakkor a napokban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) beszámolt az esztergomi vasútvonalat érintő fejlesztésekről, amelynek részeként ötvenhét új parkolóhelyet kapnak a vonatozók Pilisvörösváron.

Dr. Lovász Ernő  az Esztergom-Budapest vasútvonal működése kapcsán – a tavaly március elején megtartott MÁV lakossági fórumot követően – levélben fordult a vasúttársaság menetrend-tervezési vezetőjéhez, Szalai Dánielhez, hogy összefoglalja az ott elhangzott észrevételeket, érveket, illetve kérdéseket tegyen fel.

Utasbarát menetrend és új parkolóhelyek

A többség az átalakított menetrend hozadékaként „kihagyott” megállók miatt emelt szót, miszerint a lakosság számára az nem megoldás, hogy a kiemelt állomásoktól előbb érhető el a célállomás, különös tekintettel arra, hogy a P+R parkolója már a kora reggeli órákban telített és a mostoha állomások utazóközönsége emiatt napi 40-60 perces hátrányt szenved.

„Ezt a hatalmas hátrányt semmi nem indokolhatja”

– állt a levelében azzal együtt, hogy itt igen jelentős szemléletváltásra van szükség a menetrendalkotásban.

A MÁV-hoz eljuttatott összefoglalóból kiderült továbbá, hogy szükséges Vörösvár állomás P+R parkolójának 2021-re várható plusz 73 gépkocsi beállásos bővítésére – de még fontosabb a most alacsony kihasználtságú parkolók ismételt feltöltése, amelyhez egy utasbarát menetrend sokkal járulhatna hozzá.

Többszöri megkeresés

A parkolóhelyek hiánya korábban is problémát okozott, a képviselők már 2018-ben kérték – az akkor érvényben lévő menetrend kapcsán  – a MÁV-tól és a Nemzeti Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt.-től (NIF) a buszforduló mögötti terület megnyitását a parkoló autók előtt. 2019 októberében Dr. Fetter Gábor képviselő is megkereste újfent ez ügyben a vasúttársaság illetékeseit. Az év novemberében érkezett a hír, hogy a pilisvörösvári P+R parkoló elkészülhet, azaz rögzítették a 2020. évi üzleti tervben 270 millió forint összeggel. A beruházással kapcsolatos műszaki tervek akkora már elkészültek, a kivitelező kiválasztásával kapcsolatos közbeszerzés volt hátra. A megvalósítást az akkori tájékoztatás szerint a tavalyi év második felére tűzték ki.

A MÁV szerint a többségnek kedvez a jelenlegi menetrend

A MÁV – visszatérve a tavaly márciusi megkeresésre – decemberben írásban közölte, hogy kivizsgálták a levélben foglaltakat. A kifogásolt, 2019. december 15-től érvényben lévő menetrend kapcsán egyebek mellett arról számoltak be, hogy a menetrendi fejlesztésnek köszönhetően a vasútvonal fővároshoz közeli szakaszán sűrűbben közlekednek járataik, lerövidült az eljutási idő a vonal külső és a belső szakaszának megállói között, illetve csökkent a zsúfoltság a férőhely-kapacitások kedvezőbb elosztása miatt. Mint írták, az értékesítési adataik is egyértelműen azt mutatják, hogy az új menetrendi struktúra jelentős utasrétegnek kedvezett, bevezetése után is folyamatosan növekedtek az utasszámok, ez a  növekedés pedig jelenleg is tapasztalható a 2-es vonalon.

Olyan rendszer nincs, ami mindenkinek megfelel

Közölték továbbá, hogy  a vonal mentén utazó összes utas különféle igényeinek megfelelő közlekedési rendszert nem lehet kialakítani. Mint fogalmaztak:

„Egy közlekedési részrendszer tervezése során alapvető cél, hogy a túlnyomó többség számára kedvező szolgáltatás alakuljon ki – igaz ez a 2-es számú vasútvonalra is.”

A tájékoztatásban kitértek arra is, hogy a jelentkező utazási igényt az átépítést megelőző menetrendi kínálat már nem lett volna képes kezelni, viszont a pályán is hiányoztak még bizonyos infrastrukturális fejlesztések, ezért vezettek be 2015. szeptemberétől átmeneti menetrendet, amelyet a még hiányzó infrastrukturális fejlesztések és már az utasforgalom dinamikus emelkedése miatt cseréltek le az említett 2019. decemberében életbe lépő „új, jelentősebb utasigény kiszolgálását lehetővé tevő” menetrendre. 

Szabadságligetnek és Klotildligetnek nem kedvezett

A MÁV szerint ennek a menetrendnek köszönhetően bizonyos települések, megállóhelyek esetében jelentős fejlesztés valósulhatott meg, amely az utazóközönség megelégedéshez és növekedéséhez vezetett, ugyanakkor megjegyezték:

„Sajnos a fejlesztések hatására egyes megállóhelyek utasainak – ilyen Szabadságliget és Klotildliget is – nem kedvezett a sűrűbb kiszolgálás bevezetése, mivel elvesztették a közvetlen átszállás nélküli Budapest-Nyugati kapcsolatot.”

Itt megjegyezték, hogy a megvalósítandó változásoknál mindig azt kell figyelembe venniük, mennyi utasnak adnak kedvezőbb kiszolgálást, és ezzel szemben mennyi utas szenved el sérelmet a módosítás miatt.  A 2-es vonal esetében meglátásuk szerint bebizonyosodott, hogy a változás hatására az utasszám számottevően emelkedett.

Mint írták, Szabadságliget és Klotildliget megállóhelyekről Budapest-Nyugatiba történő közvetlen eljutást akkor tudnák csak biztosítani, ha kevesebb vonatot közlekedtetnének a vonalon, ezzel arányosan viszont a biztosítható ülőhelykapacitás is csökkenne, így a fennmaradó vonatokon zsúfoltsággal, több esetben utaslemaradással kéne számolni.

Mint ismert, Vörösvárbányán ugyanakkor sikerült korábban elérni, hogy az óránkénti egy helyett két vonat álljon meg, így ott kedvező változást hozott a 2019. december 15-én életbe lépő menetrend.

Igényvezérelt menetrendre törekednek

„A Képviselő Úr által leírt igényvezérelt menetrendre törekszünk, ugyanakkor figyelembe kell venni a rendelkezésre álló infrastrukturális adottságokat"

– tette hozzá a vasúttársaság válaszában jelezve azt is, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. átalakította a térségben közlekedő járatait, amellyel az úgynevezett  vasútra ráhordó szerepre törekszik.

Újpalota megállóhely kapcsán azt közölték, hogy – a 2020. október 25-től érvényes módosítás részeként  – a MÁV-START Zrt. bevezette, hogy a piliscsabai vonatok Angyalföld állomás helyett Rákos állomásig közlekedjenek. A Budapest-Nyugatiba történő többlet 2-es vonali közlekedés lehetőségének feltételei azonban meglátásuk szerint belátható időn belül nem tudnak megvalósulni, ellenben a körvasúti kiszolgálást közvetlen átszállás nélküli összeköttetéssel be tudták vezetni és működtetni.

P+R parkoló bővítés 2021-ben

Az infrastrukturális kérdéseket tekintve a MÁV jelezte, hogy Pilisvörösvár állomáson a P+R parkoló bővítése a tervek szerint 2021-ben valósul meg. 

A napokban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója is beszámolt az esztergomi vasútvonalat és környezetét érintő legfrissebb információkról, fejlesztésekről. Vitézy Dávid egyebek mellett azt közölte, hogy az esztergomi vonal felújítása nyomán több mint duplájára nőtt a vonatok utasforgalma.

„Ez a siker mutatja, hogy érdemes beruházni az elővárosi vasútvonalakba és, hogy reális a célkitűzésünk a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában, miszerint 80 százalékkal megnövelhető a Budapestre kötöttpályás közlekedéssel ingázók száma” 

– tette hozzá.

Mint írta, az esztergomi vonal mentén további beruházásokat terveznek, kiemelve, hogy már megjelent a tender 393 új P+R parkolóhely kialakítására a felújítása után egyre népszerűbb elővárosi vasútvonalon. A NIF tájékoztatása szerint Esztergomban 149, Solymáron 92, Leányváron 68, Pilisvörösváron 57, Piliscséven 27 férőhellyel tervezi bővíteni a P+R kapacitást. A vonal mentén most meglévő 1496 férőhelynyi teljes kapacitás így 26 százalékkal nő. A cél Vitézy Dávid szerint világos: hétfőtől péntekig naponta csaknem négyszáz autóval kevesebb fogja terhelni Budapest útjait északnyugatról, naponta csaknem négyszáz sofőr pihenhet vagy olvashat munkába menet és visszafelé a korszerű Flirt motorvonatokon, ahelyett, hogy a 10-es főút dugóiban bosszankodna.

A MÁV fentiekben összefoglalt válaszától függetlenül dr. Lovász Ernő nem veszi le napirendjéről a Szabadságliget megállót érintő szolgáltatáscsökkenés témáját. Ha a kapacitáshiány miatt közvetlen járatokat nem is tud a Nyugati pályaudvar fogadni, meglátása szerint a jelenleg érvényben lévő átszállási idők jelentős rövidítésével a Szabadságligetről történő utazást ismét vonzóbbá lehetne tenni.

Fotó: Forman Zsolt

Hírek []
Események []
Dokumentumok []
Aloldalak []